zaterdag 4 juli 2015

Vrijdag 3 juli Olympic NP

Vandaag doen we het rustig aan. We hebben de avond ervoor al zitten bedenken hoe we de komende dagen gaan invullen. Zoals we het gisteren gedaan hebben met het vinden van een campground, zo moeten we het zaterdag in ieder geval niet doen. Het is dan namelijk de 4th of July, DE feestdag voor de Amerikanen en dan trekken ze er massaal op uit. Dat is voor ons geen verrassing maar omdat deze week het reisschema nog veel vrijheid bood, hebben we bewust niets gereserveerd. Zelf hebben we hier geen bereik en een internetplek is er evenmin. We vragen deze ochtend in de winkel of ze ons behulpzaam kunnen zijn. Dat is geen probleem. De smartphone van de jongen die ons helpt heeft wel bereik en hij wil wel enkele telefoonnummers van campings op BainBridge Island (met de ferry ben je dan zo in downtown Seatlle) selecteren. Ondertussen gaan wij een wandeling maken in Hoh Rain Forest. Hier valt gemiddeld 4 meter regen per jaar maar dit voorjaar is het uitzonderlijk droog, zelfs een historisch laagterecord. In mei en juni is in totaal slechts 1,8 inch gevallen terwijl het gemiddelde 10,7 inch is. Dit heeft tot gevolg dat alle mossen verdroogd zijn. En dat is nu juist het bijzondere aan dit noordelijkst gelegen regenwoud. De lange slierten mos om de bomen hangen er mistroostig bij. Met een temperatuur van tegen de 30 C is het ook geen regenwoud gevoel wat op ons overkomen. De grote naaldbomen kunnen wel zo'n 80 m hoog worden en honderden jaren oud. We rijden de 12 mijl terug naar de camping waar we de lunch (overschot van de tonijnsalade van woensdag) doen. De campingjongen heeft zijn huiswerk goed gedaan , maar de lijst van telefoonnummers leidde niet tot een reservering. Dus wordt plan B bedacht voor morgenochtend: we rijden om 7 uur weg en zijn dan tegen 9 uur in Port Angeles waar diverse campgrounds zijn. Hier gaan we eerst kijken voor een plekje voor die nacht alvorens we verder de toerist uit gaan hangen. Mocht dat nou niet lukken dat rijden we alvast richting BainBridge Island. Plan C is om gewoon op de parking van een Walmart te overnachten, dat is nml geoorloofd.
Enfin.. dat zien we morgen wel. Vanmiddag gaan we terug naar de kust. Even de weg uitrijden, dan rechts, na 12 mijl links en dan rechtdoor rijden. Kind kan de was doen, alleen ben je dan wel 33 mijl verder. We vinden nog net een plekje voor de RV en installeren ons op strand tegen een boomstam. Die liggen er hier genoeg. Er staat een stevige branding maar niemand waagt zich in zee. Twee redenen: het water is erg koud en de in de branding rollende stenen wil je niet tegen je aan hebben. Drijvende boomstammen waarvoor wel gewaarschuwd wordt, zien we niet.

Hetty vermaakt zich door lekker languit te liggen. Kees experimenteert wat met z'n fototoestel, maakt een paar sudoku en gaat lekker langs het strand lopen. Hij heeft alleen de schok- en waterbestendige compactcamera van Hetty nu bij zich om niet het risico te nemen dat de Nikon nat wordt. Dat was maar goed ook want bij het balanceren op een rots verliest hij zijn evenwicht en met in de rechterhand de camera, vangt hij met zijn linkerhand de aankomende valpartij op. Dat lukt op zich prima, zij het dat de linkerschouder toch wat protesteert door de kracht die zich via de arm hierop uitoefent. Dat lijkt op een oude blessure en zal ongetwijfeld leiden tot een afspraak bij de fysiotherapeut. Dit ongemak wordt goedgemaakt doordat Kees op de terugweg een grote vogel boven in een dode boom ziet zitten, turend over de zee. Een Amerikaans stel staat door een verrekijker te turen en Kees neemt de gelegenheid waar om hiervan gebruik te maken. Wat hij al vermoedde werd bewaarheid: een eagle. Met volle zoom van de compactcamera weet hij het bewijs vast te leggen. Na ruim 3 uur op het strand vertoefd te hebben rijden we terug naar de campground waar het laatste stukje vlees uit de diepvries zijn weg vindt naar de bbq. Geen dag met wouw.. hoogtepunten maar wel een fijne relax dag. We zijn nu bijna 5 weken onderweg en dan ben je ook al aardig verzadigd aan het raken. Zo'n bos- en stranddag is dan best wel lekker.